لطفاً کمی صبر کنید...

یک جامعه شناس در گفتگو با ادوار خبر: عدالت اجتماعی در گرو توجه به مسئله اقتصاد و جامعه شناسی است

شناسه خبر: 80884 سرویس: اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﺳﺘﺎﻧﻬﺎ، اﻗﺘﺼﺎﺩﯼ

یک دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی گفت: اگر در سنت انتقادی به مسئله اقتصاد و جامعه دقت نشود به دامی خواهیم افتاد که نتیجه منطقی آن گسست اجتماعی، فاصله طبقاتی و فقر گسترده در یک بخش جامعه و رفاه در بخش دیگر جامعه است. بخش اول/ امید منصوری دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی در گفتگو […]

یک دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی گفت: اگر در سنت انتقادی به مسئله اقتصاد و جامعه دقت نشود به دامی خواهیم افتاد که نتیجه منطقی آن گسست اجتماعی، فاصله طبقاتی و فقر گسترده در یک بخش جامعه و رفاه در بخش دیگر جامعه است.

بخش اول/ امید منصوری دانشجوی رشته دکترای جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار ادوار خبر، گفت: رشته جامعه شناسی رشته ای است که می خواهد به نحوی اقتصاد را در بدنه جامعه بفهمد.

وی افزود: اقتصاددانان در تلاش هستند که اقتصاد را در بیرون از هسته اجتماعی به عنوان یک موضوع خاص با قوانین خاص عرصه و تقاضایی که وجود دارد ببینند. در جامعه شناسی اقتصادی قوانین وجود دارند اما در انتزا به صورت انضمامی در زندگی واقعی انسان ها چهره های متفاوتی می گیرند و هرکدام بحث های متفاوتی را می طلبد.

منصوری ادامه داد: کسانی که آکادمیک هستند بر این باور هستند اقتصاد در یک شبکه اجتماعی معنا پیدا می کند. اقتصاد به خودی خود وجود ندارد مگر در شبکه اجتماعی نمو پیدا کند. جامعه چه تاریخ و فرهنگی دارد؟ و اینکه چه تحولاتی را گذرانده است خیلی تاثیر گذار است که دیدگاه های اقتصادی چگونه نمود پیدا کند و خودش را نشان دهد.

این دانشجوی رشته جامعه شناسی عنوان کرد: اقتصاد را بر مبنای سویه هایی مدنظر قرار می دهیم که بررسی کنیم اقتصاد میخواهد با جامعه چکار کند؟ اگر اقتصاد را به حال خود رها کنیم و بگوییم این یک علم است همانگونه که اقتصاد دانان بر آن تاکید می کنند با روابط اقتصادی چکار می کند.

وی افزود: در جامعه شناسی خرد گرا اگر اقتصاد را رها کنیم، کنترل نشود و بر این باور باشیم در شبکه اجتماعی شکل خود را پیدا می کند، تصور اشتباهی است، زیرا اقتصاد قواعد خاص خودش را دارد و قواعد در تقابل با هسته اجتماعی است. اقتصاد اگر رها شود هسته اجتماعی را در دل خود دگر دیسه می کند زیرا موضوع اقتصاد متفاوت است. و به دنبال ساختن انسان اقتصادی یا در شکل جدید انسان کار آفرین است و انسان کار آفرین به دنبال راهی برای اینکه چگونه فرصت پیدا کند به سود دهی برسد.

منصوری ادامه داد: اگر در جامعه ای انسان کار آفرین را رها کنیم در واقع انسانی را تربیت می کنیم که صرفا به دنبال سود خودش می باشد. معمولا زمانی که به دنبال سود خود باشد بر خلاف فرض اقتصادی که دست نامرئی بازار را تنظیم می کند. آیا اگر به دنبال سود خود باشد به جامعه سود می رساند؟خیر، ما بر این باور هستیم که اینگونه نیست اتفاقا جامعه از هم جدا می شود زیرا جامعه نا برابر می شود.

وی همچنین افزود: اکنون این نابرابری در فضای شهری کرمانشاه مشاهده می شود همچنان که سیاست های اقتصادی در حال گسترش می باشد ما با یک گسست و فاصله اجتماعی بین محلات و به طبع آن بین افراد و طبقات جامعه روبرو هستیم. به همین جهت سیاست گذاری شهری یا حکمرانی شهری کرمانشاه موضوع بسیار مهمی است. اگر در سنت انتقادی به مسله اقتصاد و جامعه دقت نشود به دامی خواهیم افتاد که نتیجه منطقی آن گسست اجتماعی، فاصله طبقاتی و فقر گسترده در یک بخش جامعه و رفاه در بخش دیگر جامعه است. و چند محله خاص بیشتر مورد توجه قرار نمی گیرد و از سوی دیگر محلاتی را می بینیم که هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود، مانند ملاحسینی، جعفرآباد، شهیاد و خیلی از محلات دیگر… به اصطلاح محلات حاشیه نشین شهری یا فقیر نشین…

این دانشجوی رشته جامعه شناسی با بیان اینکه جامعه شناسی در ایران رشته ای تعریف نشده است، تصریح کرد: جامعه شناسی به گونه ای کنجکاو ترین رشته در میان تمام رشته ها است.

منصوری در پاسخ به این سوال که به طور کلی رئیس جمهور تا چه اندازه توانسته است در موضوع جامعه شناسی موفق یا ضعیف عمل کند؟ گفت: جامعه شناسی متاسفانه یا خوشبختانه علمی است که همه فکر می کنند چون در جامعه زندگی می کنند می توانند جامعه شناس خوبی باشند. اما در واقع یک اسم وسوسه انگیز است. در ایران در نگاه سیاست گذاران چیزی به اسم جامعه شناسی وجود ندارد.

ادامه دارد…

انتهای پیام/*

نظرات
در پاسخ نظر
برگزیده
پربیننده‌ترین‌ها